Zet de docent centraal

Zet de docent centraal

Op menig schoolwebsite kom je hem tegen. De zin: “Bij ons staat de leerling centraal”. Een zin waar niemand het mee oneens kan zijn. Binnen het onderwijs moet het immers om de studenten draaien. In de uitvoering van de belofte wordt echter wel vaak een cruciale fout gemaakt: de docent wordt vergeten.

Toen ik enkele jaren geleden in het voortgezet onderwijs werkte werd een externe adviseur ingehuurd om samen na te denken over het nieuwe onderwijsconcept van de school. Er werden in twee dagdelen behoorlijk wat post-it’s geplakt, ideeën uitgewisseld en tekeningen gemaakt. Er werd zelfs een heuse rol papier van tientallen meters papier uitgerold waarop docenten hun ideeën de vrije loop konden laten. Vervolgens ging een kleine selectie van de school (bestaande uit het MT, de externe adviseur en een docent) aan de slag met het verwerken van de input. Het resultaat: een concept waarin de leerling zelf keuzes kon maken, een verlengde schooldag kreeg aangeboden en waarin de docent vooral een “coachende” rol op zich zou nemen. Op zichzelf staand een mooi concept, maar bij lange na niet een goede representatie van wat er die twee dagen was besproken.

Nu, enkele jaren later zie ik dezelfde fout vaker gemaakt worden. Een club enthousiastelingen raakt zo enthousiast over hun beeld van hoe het onderwijs vormgegeven zou moeten worden dat zij zichzelf hierin vastbijten. Zowel bij de vormgeving als de implementatie van een dergelijk concept worden de uitvoerende docenten echter vaak vergeten. Het concept wordt heilig verklaard en iedere docent zou zich hier toe moeten aanpassen. Maar kan en wil iedere docent dit wel? Welk concept een school of een onderwijsteam ook wil uitdragen, het is altijd zo sterk als de docenten die het uitvoeren. Wanneer de docenten niet op de juiste manier worden meegenomen in het tot stand komen van een dergelijke onderwijsvisie of in het maken van een transitie naar het onderwijsconcept is het gedoemd een schone dood te sterven.

Werken in het onderwijs is net als het vervullen van de rol van bondscoach: iedereen heeft een mening over hoe het zou moeten. Zeker in deze tijden zien we vele meningen op ons af komen: Achterstanden moeten worden weggewerkt, er moet meer aandacht naar de individuele student, er moet meer flexibiliteit in het onderwijs aangebracht worden en docenten moeten meer coachen inplaats van lesgeven. Allemaal legitieme visies op onderwijs waar ik verder geen oordeel over wil vellen, maar welke vaak gegeven worden door mensen die aan de zijlijn staan. Dit terwijl leerlingen naar mijn mening het beste onderwijs krijgen van docenten die vanuit hun eigen kracht onderwijs kunnen verzorgen. Dit kan betekenen dat een docent niet bij een bepaald onderwijsconcept past, maar kan de andere kant op ook betekenen dat een onderwijsconcept niet bij bepaalde docenten past. Daarom is het essentieel om in welke onderwijsverandering dan ook altijd de docent centraal te zetten. Faciliteer docententeams om tot een onderwijsconcept te komen dat het beste bij hen past, dan komt de leerling vanzelf centraal te staan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *